lördag 9 mars 2013

Bedårande sekelskifte!


Sekelskiftesarkitekturen är den epok som tilltalar mig mest. Det är lite more is more med all snickarglädje, stora fönster, vackra listarbeten och varför inte lite tinnar och torn.
 Titta så bedårande opraktiskt! En glasveranda med tokstora fönster i iskalla Sverige, med kallras och rimfrost. Det finns en så okuvlig estetisk i detta! " När skulle den användas? Skitsamma, det är vackert!"
 Kolla här då! Vilken snickarglädje! Är det praktiskt? Lättskött? Nej, men vackert som en bröllopstårta!
 Här vill jag bo!! Då och då skulle jag gå ut i trädgården i någon av mina frasande, vida klänningar och klippa några rosor som jag skulle sätta i vasen på middagsbordet!
 Inspirerat av dåtidens tågstationer, det var så alla ville bo vid seklets början.
 Stora fönster, mycket ljus! Trägolv! Här i modern styling som inte förtar något av det gamla!
 Titta på den där kakelugnen! Där sparade man inte in på en endaste krusidull!! 
 I rest my case! Det blir inte vackrare!!
Ja, ett vackert hem måste ha ett vackert kök, och mer smakfullt än detta kök från Kvänum blir det nog inte!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar