lördag 9 mars 2013

Kvällens middagstips!

Kycklingwok


Ikväll ville jag inte slava vid spisen utan laga något som jag visste att mina barn skulle gilla; en wok!

Här är receptet

Förberedelser:
1. Skär fyra kycklingfiléer i bitar.
2. Skiva en purjo fint.
3. Riv det yttersta skalet av en lime.
4. Skala och finriv ca 2 cm ingefära.
5. Fina hacka 3 vitlöksklyftor.
Tillagningen:
6. Hetta upp 2 msk olja i en gryta.
7. Släng i kycklingfileer och låt dem få lite färg.
8. Häll nu på en påse wokgrönsaker, tillsätt vitlöken, ingefäran och purjon.
9. Sänk värmen; låt fräsa i 5 minuter.
10. På med kryddorna; 1/2 msk av dessa; spiskummin, koriander, ingefära.
11. 1 msk av curry, paprika.
12. I med limeskal och pressad lime. 
13. Smula ned 2 kycklingbuljongtärningar.
14. Häll på en burk kokosmjölk och två dl vatten.
15. Låt koka upp!
16. I med nudlarna; gärna tunna äggnudlar (ca 400g ) ! På med locket!!
17. Låt koka i 5-10 minuter tills nudlarna är mjuka med lite tuggmotstånd.
18. Smula över lite chiliflingor eller några droppar tabasco.

Klart!

Eftersom jag aldrig kan göra något helt rätt smulade jag över för mycket chiliflingor och  mina barn åt tills tårarna rann och jag fick skopa upp glass som de kunde äta sig mätta på istället. 
Suck!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar