söndag 31 mars 2013

Påkostade drömhem

Välja en stil

 Jag blir irriterad bara jag tänker det! Hemma i mitt barndomshem hade vi saker för att vi tyckte om dem, för att de fungerade eller för att de skänkts till oss av någon släkting. Teckningar på väggarna, en tältsäng i sovrummet och möbler med marmorskivor som min morfar snickrat som man alltid skulle vara varsam med, både för att de var värdefulla, men mest för att marmorskivorna inte satt fast utan kunde ramla ned och krossa våra små barnfötter när som helst. Personlighet gick före estetik.
 Jag vill säga att det är så jag funkar, men ändå sneglar jag gärna åt en massa olika håll när jag funderar över hur jag vill ha det; egentligen. Därför ska jag fördjupa mig i olika stilar som jag gillar av olika anledningar.....

Det är väl inte bara jag som får lite gröna stänk när de ser på Solsidan! 
Snälla säg att det inte bara är jag!!

-Vi ska renovera lite innan vi flyttar in! Vi bryr oss inte om vad det kostar, bara det blir snyggt!! 
Här bor Lots af Monny, de som anlitade en inredningsarkitekt för att optimera städskrubben och de som tycker att det är rimligt att lägga 6900:- på just "de där" ljusstakarna, de som ville ha mer ljus och byggde en 100 kvm stor glasveranda.... 

Jag känner inte dessa människor, men jag vill vara dem, bara en dag!! Tänk att bara kunna göra precis som man vill, de vars motto är; Sky´s the limit!! Jag vill säga så!! Bara nån gång!!!

Slettvoll....ja de kan det där med exklusivt men mysigt!!


 Men vad tänkte de när de valde namn på företaget?? Det kanske passar i Danmark, men jag får aldrig någon ordning på alla de där konsonanterna!!
- Älskling, häll upp ett glas sherry, jag vill visa min aktieportfölj!!


Hemma, efter en lång dag på huvudkontoret där jag sköter det mesta, tusenlapparna som knölar i fickorna lägger jag i lådan i hallen!

Tror bilden är från Zandswoort, ännu ett briljant namn på en butik....

Lyx är; dämpad färgskala, påkostade detaljer som lampor och ljusstakar och dova jordfärger..., det är klart att en lyxvåning på Karlaplan inte förtar intrycket!!



Stettvoll, Slettvolt, Sketvalt eller ....nåt!

Okej, du har den där verandan...jag hade möblerat dem med ommålade saker från Myrorna, men inte dessa människor, det är snyggt dyrt och påkostat. Denna kvinna tror att Myrorna är en insekt, stackare....



Jag vet ärligt inte om detta är så dyrt....men det ser exklusivt ut!

Den lilla balkongen är inte möblerad med piskställning och en brunlaserad furusoffa med tre spruckna sittbrädor, den innehåller inte 10 mixade frostspruckna krukor fyllda med döda blommor; MEN på nåt sätt har de fått till det ändå!


Här står jag och äter nudlar...... nej, sushi menar jag...


Svarta golv, för den som törs!




Budgetlyx, smakfullt, men lite överkomligt?




Ljust, luftigt och vackert!

Gasspisar, jag är rädd för dem.....men jisses vad snygga de är!!
  

Påkostad dukning...men jag saknar ändå en rulle med "Torky" mitt på bordet. 


Så mysigt!! Och snyggt! Och ja, ni vet ordet; påkostat.........

Tapet från Mimou. Glansigt läcker......


Platsbyggt, granitskiva, detta är en tvättstuga jag skulle vara glad att gå in i....


Jag gillar allt på denna bild, ALLT, men prislappen är ett litet långfinger som sticker fram, precis där bakom espressomaskinen!

Här ligger Cash i sin himmelsäng och funderar om det blir för mycket att åka till Thailand en vecka efter hemkomsten från New York...

Äkta konst och platsbyggda bokhyllor, här bor ett läkarpar som älskar kultur? Eller en konsthandlare som har sitt andra hem i Provence?

Jag tittar ned på mina naglar med svart kant från det eviga Triss-skrapandet...... någon dag ska det väl ändå vara min tur!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar