fredag 22 mars 2013

Två saker du alltid ska ha i din kyl!!


En riktigt gooooood tomatsås passar ju till allt!

På pizzan, pastan eller till dipp till mina Breadsticks som jag snart ska ge recept på!

Såhär gör jag: 
Ingredienser
1        gul lök
3 vitlöksklyftor
1 morot
2 msk  olivolja
2 burkar tomatkross
1 buljongtärning
1 msk tomatpuré
1 msk socker
½ msk citron
1 näve färska kryddor


Tillagning
1.      Skala lök och vitlök, skala moroten och skär allt i grova bitar.
2.      Häll olja i en gryta och när det börjar bli varmt släng i alla grönsaker och låt dem fräsa  i oljan på medelvärme i ca 5 minuter.
3.      Häll över krossade tomater, vattnet, buljongtärningen och tomatpurén.
4.      Tillsätt även socker och för ökad hållbarhet citronsaft.
5.      Koka upp och sjud i 5 minuter på svag värme under lock.
6.      Mixa gärna såsen med mixerstav, tillsätt oregano och gärna en näve färsk basilika.



Örtolja

Mina elever brukar skratta åt min eviga örtolja, men det passar verkligen till allt!

Tillsätt salt och någon matsked balsamico= salladsdressning.
Häll på kött eller fisk för servering: underbar kryddning.
Fettet gör att kryddorna håller sig i min 1 vecka!

Du behöver;

5 dl olivolja
3 vitlöksklyftor
1 kruka valfri örtkrydda,
 gärna basilika eller orgeno,
eller varför inte blanda.

Gör såhär:

Blanda olja och örter, med stjälk och blad i en skål med höga kanter. Mixa slätt med stavmixer.
Pressa i vitlöksklyftorna, blanda väl före användning!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar