lördag 23 mars 2013

Vaniljscones för hästtjejer......

Kvällsmys!


 Jo, jag erkänner, jag är rädd för hästar. De är stora som trevåningshus, frustar irriterat och jag är inte övertygad om att de vill oss väl..... 
Jag tror de slår tillbaka snart och gör lasange av oss istället...... ! Men varje vecka rider Julia och hon är inte lika rädd som jag, tack och lov!

Efter en tur till stallet är det gott med nygräddade scones, min lilla hjälpreda Julia är jätteintresserad av matlagning och bakning, men brukar av någon underlig anledning bli trött när det är dags att plocka undan, konstigt.....


Visst blir allt godare av vanilj? Det tycker iallafall jag!
Dessa scones gör dig mätt läääänge och smakar så gott med lite marmelad eller nutella på.


 Räcker till 4 pers, eller 1 hästtjej.
Tid; Jättefort!



Vaniljscones 


3 1/2 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1/2 tsk salt
1 msk vaniljsocker
1/2 dl socker3 tsk bakpulver
1 ägg75 g smör
1,5 dl vaniljyoghurt 


1. Blanda de torra ingredienserna i matberedare. 

2. Släng i smöret, ägget och yoghurten.

3. Kör tills du fått en klumpfri deg.


4. Bakpulverdegar ska inte knådas, utan här formar du till jämnstora bollar som du plattar till och naggar. Ha lätt mjölade händer så det inte kladdar.


5. Du kan lägga dem på bakplåspapper, eller i muffinsformar.

6. För att de ska bli extra fina penslar du dem med lite uppvispat ägg.

7. Grädda i mitten av ugnen i 10 minuter. 




Efter fikastunden:

- Julia; kom och hjälp till med disken nu!

- Jag kommer mamma, men jag måste vila lite nu, jag slog ju i axeln när jag skulle ta mig av hästen! Det gör jätteont!

-Men du rörde ju dig så fint nyss när du bakade?

- Ja, men du vet att smärta är blir alltid värre efter att man ätit, så nu gör det jätteont!!

- Jaha, suck, då får jag väl städa själv då.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar